bild Laddas… bild Laddas…
Sid Uppd.
2010-09-28
SKK - Hundägarnas Riksorganisation
Hundsport
Hundsport | Redaktionellt
Sveriges Hundungdom
Sveriges Hundungdoms Kansli | Box 6, 163 21 Spånga.
Telefon: 08-795 30 85 | E-post: info@shu.se | HEMSIDA: www.shu.se/
Bild laddas... [Bild av: HELENA SWAHN].

Guisachan gathering

Min hundresa gick till platsen där golden retrievern började avlas fram; Guisachan i Skottland. Golden retrieverklubben i Skottland firade 60 år och valde denna nostalgiska plats för festligheterna.

RESAN STARTADE DOCK i England där jag tillsammans med min mamma Birgitta och min syster Katarina hälsade på en vän till familjen; Sue Ross som har goldenuppfödning under kennelnamnet Sokenlea. Sue har nio charmiga hundar som vi spenderade ett par dagar med.

Därefter reste vi med flygplan upp till Inverness, Skottland. Vi var en trupp på sex personer: jag, min mor och syster, Sue och två andra engelska goldenmänniskor Pauline och Nicky.

Vi körde i två hyrbilar till Cannich, ett litet samhälle inte långt från Guisachan. Där bodde vi på ett litet bed & breakfast.

Nästa morgon styrde vi bilarna mot Guisachan och den plats där lord Tweedmouth började avla fram gula hundar som utgjorde begynnelsen till rasen golden retriever. Kvar på platsen finns endast en ruin av lord Tweedmouths hus, men det kändes ganska mäktigt att vara på den platsen.

Vi åkte sedan till staden Dingwall och hittade så småningom den hundutställning som vi letade efter. Där fanns många raser representerade men vi tittade mest på goldenringen.

På eftermiddagen återvände vi till Guisachan där själva firandet för den skotska goldenklubben (GRCS) startade. Det var kasttävling med ”haggis”, som är en skotsk maträtt gjord på bland annat komage, dragkamper mellan olika lag och markeringsövning med skott och dummy för hundarna.

Det regnade lite men stämningen var god. Sedan skulle det tas ett foto med så många goldenhundar som möjligt framför ruinen. Hundarna räknades till 181 stycken!

På kvällen var det fest i ett stort tält i samhället Tomich. Först var det middag och alla gäster från utlandet fick ställa sig upp och presentera sig och berätta var man kom ifrån. Alla fick en fin rosett och en nyckelring.

Det var även gruppfotografering av oss ”overseas visitors”. Det visade sig att vi var sju personer från Sverige. Efter maten var det dans, skotsk folkdans och disco. Det var en mycket trevlig fest.

Hundutställning i Tomich
Dagen efter hölls hundutställning på samma plats i Tomich, fast endast för golden retrievers. Det blev en solig och trevlig dag, fina hundar att titta på och trevliga människor att prata med. Alla bjöds på jubileumskaka och en specialwisky med etikett för detta jubileum auktionerades ut.

Utställningen och firandet avslutades strax före klockan 18 och vi åkte för att äta.

Nästa dag ägnade vi oss åt sight seeing i de vackra högländerna innan vi flög tillbaka till London och en dag senare till Sverige. Det var verkligen en jättetrevlig vecka och det var roligt att se engelska golden retrievers och besöka denna nostalgiska plats.

Hundsport | Copyright
bild Laddas… bild Laddas…